fredag 11 januari 2013

Sega chokladcookies

Dom här små chokladkakorna har jag bakat ett par gånger nu och dom är supergoda.
Sega med marängliknande konsistens och MYCKET choklad! Så chokladälskaren kan verkligen få sitt begär stillat ;)
De är dessutom mycket lätt- och snabblagade, med få ingredienser.
Receptet hittade jag hos Bakverk och fikastunder.


 
Första gången jag bakade dom hade jag i ljus hackad choklad, andra gången mörk hackad choklad. Denna gången tog jag 50/50 och det blev helt perfekt! Ett litet tips ;)


Receptet räcker till 9 kakor

2 äggvitor
2,5 dl florsocker
1 dl kakao
1 msk marsanpulver
100 g hackad choklad

Vispa äggvitor och florsocker i några minuter, nästan så det blir tjockt som marängsmet.
Sikta ner kakao och marsanpulver och kör några varv till med elvispen så det blandat sig ordentligt.
Rör ner den hackade chokladen.
Klicka ut 9 kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda i 175 gr i ca 13 min.
Ta ut och låt svalna (jag satte in mina i kylen ett par timmar, för att få chokladbitarna att stelna helt.)




 
Enjoy!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar