fredag 7 december 2012

Spritsad Rostårta

Till min ena systerdotters födelsedag gjorde jag denna tårtan med rosspritsning. Det var första gången jag provade tekniken och jag fick göra om det några gånger innan jag fick bli nöjd...
Men resultatet blev ändå hyfsat för att vara första gången tycker jag.

Tårtan består av vaniljbotten, fylld med lemoncurdgrädde och hallon- och mascarponekräm, spacklad och spritsad med whipped cream cheese frosting som jag färgat rosa och sedan sprejat med pärlemofärg så ytan blivit skimrande.





Receptet är till en 20 cm form, men går bra till en 24 cm form också.

Saftig vaniljkaka (recept hämtat från Sockerrus)

200 g rumstempererat smör
2 1/2 dl sock
3 1/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
1,5 tsk vaniljsocker eller 3/4 tsk vaniljpulver

Vispa smöret och sockret pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget, vispa en stund mellan varje ägg så det inte skär sig.
Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker/pulver och blanda ordentligt.
Häll smeten i en smord form och grädda på 160 gr i 40-50 min, prova så den är torr med provsticka.


Hallon- och mascarponekräm (recept hämtat från Bakverk och fikastunder)

250 g halvtinade hallon
0,75 dl florsocker
1 ask mascarponeost
2 dl grädde (det går att göra krämen utan grädde, den blir supergod då också)
 
Vispa ihop florsocker och macarpone, lägg i hallonen och blanda runt lite.
Vispa grädden hårt och häll i hallonblandningen och rör om.
Fyll tårtan direkt.
 
  •  
 
Lemoncurdgrädde
 
en halv burk lemoncurd, ca 150 g (om man gör egen)
3 dl grädde
 
Häll i lite ovispad grädde och lemoncurden i en bunke och rör om så curden blir lite lösare. Vispa sedan resten av grädden hårt i en annan bunke och häll i den i bunken med lemoncurden.
Vispa ihop lite grann, vill man ha mer citronsmak så tillsätter man bara lite mer lemoncurd.
 
  •  
 
Till denna tårtan behöver man dubbla detta receptet då det går åt mycket frosting!
 
Whipped cream cheese frosting (recept hämtat från Sockerrus)
 
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
300 g philadelphiaost
0,5-1 tsk vaniljpulver eller det dubbla vaniljsocker
2 dl florsocker (vill man spritsa kan man öka till 3 dl, men då blir frostingen mycket sötare)
 
ev. några droppar pasta/karamellfärg
 
Vispa grädden hårt tillsammans med bakpulvret.
Blanda resten av ingredienserna i en annan skål med slev eller slickepott (blanda ev. i färg), tillsätt grädden och vispa på låg hastighet med elvispen tills allt är blandat och frostingen är fluffig.
Vispa inte för länge för då kan den bli rinnig, händer detta så kan man sätta in den i kylen en stund så den blir kall.
Spackla och spritsa tårtan.
 
 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar