tisdag 15 januari 2013

Blommig tårta aka "disastercake"..

Förra sommaren bakade jag en vad jag kallar "disastercake".. Vilket innebär att i princip allt som kan gå fel när man bakar en tårta, också gör det!!

Jag bakade den hemma hos min storasyster och hade med mig min (då) lilla låda med bakverktyg och dylikt. Då det var en riktigt stekhet sommardag och jag upptäckte att jag glömt hälften av grejerna som jag behövde ha, kändes det direkt att detta inte kommer att bli en dans på rosor.
Jag gjorde första fyllningen, det gick bra. Gjorde andra och det gick också bra, fast jag var nära att tappa bunken i golvet när den skulle in i kylen...
Eftersom jag hade glömt både snurrbricka och spatel hemma blev jobbet med att fylla och spackla inte så proffsigt som jag tyckte det skulle vara. När jag för övrigt skulle dela bottnen i tre (alldeles för sent) så smulade sig kakan nåt otroligt!
Tips: se till att frysa bottnarna innan du skär upp den i de lagren du vill ha den, låt den inte vara helt tinad..

Sedan smetade jag på första lagret fyllning, men när andra bottnen skulle på gick det såklart sönder så jag fick pussla. Fyllde det lagret och på med tredje bottnen, samma sak händer!
Vid det här laget var jag måttligt irriterad..
Tårtan blev ungefär en tredejedel så hög som jag ville.
Jag gjorde smörkrämen vilket gick förvånansvärt bra för att vara denna dagen faktsikt!
Spacklade på den så gott jag kunde, in i kylen (vet inte hur många gånger den for ut och in under dagen)
Tanken var att jag skulle hälla chokladganache sådär graciöst över tårtan, men icke!
När jag gjort ganachen kom jag på att jag glömt blanka av den med smör och jag tänkte lite dåraktigt att det går nog bra att slänga i den nu...
I med smöret och drog fram elvispen, börjar vispa (för att jag inte orkade vänta på att ganachen skulle stelna i kylen, så den skulle bli fluffigare), smöret smälter inte.. Jaja, vispa på tänkte jag. Då skär den sig!
Bara att kasta då, nu var jag arg över framförallt min egen dumhet!

Bestämde mig för att täcka tårtan med sugarpaste.
Jag fick försöka tre gånger innan jag fick på ett sevärdigt lock på tårtan, vid det laget skakade jag av upprördhet, så syrran försökte lugna mig med fina ord..
Jag testade också att göra ett kantband av sugarpaste som jag aldrig tidigare testat förut, vilket naturligtvis inte blev något vidare bra resultat!

Som tur var hade jag gjort dekorationerna någon dag innan så det överskådliga resultatet på tårtan blev faktiskt helt okej ändå, den blev till och med god!
Halleluja!! 




Tårtan består av chokladbottnar, fyllda med lemoncurdgrädde och hallon- och mascarponekräm.
Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste.
Dekorationer i gumpaste.




Ur alla misstag kommer nånting bra och när den här dagen var slut hade jag lärt mig massor om tårtbakning, framförallt vad man INTE ska göra ;) !
 
Kramkram



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar