onsdag 16 januari 2013

Kladdkaksmuffins med chokladkräm

Idag delar jag med mig av ett riktigt nostalgiskt recept. Det är kladdkaksmuffins med härligt seg utsida och en fyllig och otroligt delikat chokladkräm på insidan!

Min mamma brukade baka de dessa muffins när jag var liten. Jag och mina kompisar var tokiga i dom och vi bakade dom ofta i tonåren när vi kom hem från skolan.
Receptet har hängt med mig även i vuxen ålder och nu bakar jag dom åt mina barn, som också är tokiga i dom :).
Det blir du också om du testar detta receptet ;)
Dessa godingar blir mitt bidrag till Månadens sötsak!

Vill man ha dom ännu lyxigare kan man spritsa på lite grädde, det hann jag inte denna gången..





Kladdkaksmuffins med chokladkräm

Räcker till 12 st


Muffins

2 ägg
3 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1,5 dl mjöl
100 g smält smör

Vispa ägg och socker ett par minuter.
Tillsätt övriga ingredienser och vispa tills det är jämnt fördelat.
Fördela i muffinsformarna och grädda i 160 gr i 15 min.
Låt dom svalna.


Chokladkräm

100 g smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
4 tsk kakao
1 dl grädde
1 dl mjölk

Lägg alla ingredienserna i en kastrull och koka tills krämen blir tjock.
Låt den svalna lite.
Fyll de avsvalnade muffinsarna med krämen och ställ in dom i kylen för att krämen ska stelna, gärna över natten.




 
Perfekt att ta med som present till en vän eller till eftermiddagsfikat!
Ha en söt dag!
Kram Angelica

 

2 kommentarer:

  1. Mmmm... de här kommer jag ihåg! De bakades rätt frekvent ett tag vill jag minnas... ;)
    Kram tg

    SvaraRadera
  2. Haha, ja visst bakades dom mycket.. inte så konstigt dock för de är ju såå goda!
    De bakas (nästan) lika frekvent här hemma fortfarande ;).
    Kramkram

    SvaraRadera