onsdag 23 januari 2013

Brownie med hasselnötter och chokladfrosting

Som ni säkert har märkt är jag en riktig chokladälskare och just nu är jag inne i en period där det bara flyger runt en massa chokladrecept i mitt huvuvd..
Så även detta inlägg handlar om choklad! Visar här ett av mina favoritrecept på brownies.
Varför inte ta och slänga på ännu mera gott på en redan supergod kaka? Helt rätt om man frågar mig ;)!
Receptet har jag hittat i Hummingbird's "Lyxiga cupcakes och läckra kakor", som för övrigt har massor av bra brownierecept.

Men eftersom jag insåg att kakaon jag hade hemma inte räckte till, så har jag modifierat receptet en smula, vilket blev en succé :).





Brownie med frosting

ca 12st på en ca 30*20 cm plåt


Brownie

250 g smör
ca 60 g mörk choklad
5 ägg
500 g socker
120 g mjöl
50 g kakao

30 g hackade hasselnötter
30 g grovt hackad mörk choklad

Smält smöret, när nästan hela har smält lägg i 60 g mörk choklad och låt det smälta med.
Vispa ägg och socker med en elvisp till en lätt och fluffig smet.
Tillsätt mjöl och kakao och vispa samman ingredienserna.
Häll i smör/chokladblandningen och vispa till en slät smet.
Rör i hackade hasselnötter och hackad mörk choklad, så det fördelas jämnt.

Fyll en bakplåtspapperklädd plåt med smeten och grädda i 175 gr i 30-35 min.
Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten när den tas ur ugnen.


Frosting

200 g florsocker
75 g smör
30 g siktad kakao
150 g färskost (ex. philadelphia)

Vispa ihop florsocker, smör och kakao på medellåg hastighet på elvispen.
Tillsätt färskosten och höj till medelhög hastighet, vispa i minst 5 min tills frostingen är lätt och fluffig. Dock inte för länge då den kan bli för lös!
Bred frostingen på den avsvalnade kakan och sätt in i kylen en stund.
Skär i bitar och njut!



Hallon är gott och fint att dekorera med, här fick även en liten vit krussidull av gumpaste pryda kakan!



Ha en härlig eftermiddag!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar