torsdag 13 december 2012

Lucia!

Då var det dags för luciafirande! Och vad vore en luciadag utan lussebullar?
Här kommer ett recept på saftiga sådana.


Räcker till ca 30-40 lussebullar eller 4 flätor

Saffransbullar

1 g (2 pkt) saffran
1 sockerbit
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
250 g (1 burk) Kesella
1½ dl socker
1 tsk kardemumma (kan utelutas)
½ tsk salt
13-18 dl vetemjöl

1 ägg
russin, korinter, pärlsocker eller kanske strössel till garnering

Finstöt saffran i en mortel tillsammans med sockerbiten.
Smula jäst i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk, låt det bli fingervarmt (ca 37 gr).
Häll degspadet över jästen och rör om. Tillsätt saffran, Kesella, socker, kardemumma, salt och mjöl och blanda till en slät deg. Börja med 13 dl och jobba dig uppåt och knåda tills degen släpper från bunkens kanter. Men spara lite mjöl till utbaket.
Låt jäsa under bakduk i 40 min eller till dubbel storlek.

Baka ut degen i de former som du vill ha dina bullar eller fläta flätor, lägg dem sedan på en bakplåtsklädd plåt.
Låt jäsa i ytterligare 40 min under bakduk.
Pensla dem med uppvispat ägg och garnera med det du vill ha på.

Grädda bullarna i 225-250 gr i 5-10 min.
Grädda flätorna i 200 gr i 20 min.

Låt kallna på galler under bakduk.


Då jag glömde ta foto på mina lussebullar, kommer här ett annat juligt foto på dekorerade pepparkakor som också hör till lucia!




 
 
Ha en skön luciadag!
 
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar