onsdag 12 december 2012

Morotscupcakes med ingefära

Morotskaka är en av mina absoluta favoriter bland mjuka kakor.
Här kommer en variant på cupcakes som jag gjorde till Lokes födelsedagskalas.
Med detta receptet blir det riktigt smakrika och härligt kryddiga muffins, ingefäran gör verkligen skillnad! 
Jag uteslöt kardemumman när jag bakade, då jag inte gillar det och det blev hur bra som helst.
Dom är spritsade med cream cheese frosting. Dock tycker jag att frostingen blev alldeles för söt för min smak, så nästa gång använder jag nog whipped cream cheese frosting.
Receptet är Leilas.




Ger ca 12 cupcakes

Carrot ginger walnut cupcakes

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1,5 tsk kanel
1 tsk kardemumma
2 tsk malen ingefära
1,5 dl solrosolja
4,5 dl rivna morötter
100 g grovt hackade valnötter

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vänd ner i äggvispet. Tillsätt olja, morötter och valnötter och rör om. Fyll muffinsformarna med smeten till 2/3 och grädda på 175 gr i 12-15 min.


Cream cheese frosting

60 g rumstempererat smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

ev. karamell/pastafärg

Blanda ingredienserna i en bunke och rör ihop till en jämn kräm, tillsätt ev. karamell/pastafärg.
Spritsa eller bred på dina avsvalnade muffins.


Enjoy!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar