lördag 15 december 2012

Chokladkakor med vit chokladrippel

Häromdagen bakade jag chokladkakor. Det är ren nostalgi för mig med just dessa klassiska chokladkakor. Tänker alltid på min lillasyster som älskade dem som barn.. det gör hon nog fortfarande i och för sig. 

Fast detta receptet har en extra touch, här med vit choklad och solrosfrön!
Jag brukar dock skippa solrosfröna, men det är säkert supergott med dem på.
Receptet är busenkelt att göra och kommer från Ernst Kirchsteiger.



 
Perfekt småkaka till fikat!
Mycket populära bland barnen (och de vuxna).
Jag gick lite "overkill" med den vita chokladen.. bara för att det är så gott!





Chokladkakor med vit chokladrippel


100 g smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad
1 dl solrosfrön


Vispa smör, socker och sirap riktigt poröst.
Tillsätt kakao,vetemjöl, bikarbonat och vaniljsocker, fortsätt vispa ihop tillen smidig deg med elvispen/maskinen.
Dela degen och rulla ut två längder, lägg dem på en bakplåtsklädd plåt.
Platta till längderna med fingrarna och strö på solrosfröna.
Grädda i 175 gr i 15-18 min.
Låt kakorna svalna helt, skär dem sedan i bitar på snedden. 
Smält den vita chokladen över vattenbad och låt svalna lite.
Ringla över kakorna och ställ in dem i kylen en stund tills chokladen stelnat.
Ta ut och skär dem en gång till i samma skåror som innan.


 
Ta en bit och njut!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar