torsdag 4 april 2013

Vaniljcupcakes med dulche de leche frosting

Vår!!!! Äntligen går det mot ljusare tider och den efterlängtade våren verkar ha infunnit sig i Halmstad. Vågar man hoppas på riktigt nu tro?

Jag har haft en burk kondenserad mjölk i skafferiet ett tag, som jag inte riktigt funderat ut vad jag ska använda den till.
Förrän tills igår..
Idag har jag haft fina vänner på fika och hade bakat vaniljcupcakes med dulche de leche frosting. Jag har velat göra en frosting med dulche de leche ett tag eftersom det är så vansinnigt gott!
 
Komponerade ihop en egen frosting som blev överraskande god, dock blev konsistensens en aning lösare än jag tänkt mig men klart godkänd för användning.
Det blir nog till att prova några fler ändringar innan den blir precis så som jag vill ha den!
Jag dekorerade mina cupcakes med något av det godaste som finns.. jordgubbar doppade i vit choklad!





Vaniljmuffins (recept från Sockerrus)

Räcker till ca 12 st

2 1/4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
75 g rumstempererat (eller varmare) smör
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker

Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke.
Tillsätt hälften av mjölken och rör till en slät smet.
Vispa ihop resten av mjölken med ägg och vaniljpulver/vaniljsocker och häll sedan i det i mjölblandningen och för om tills allt är ordentligt blandat.
Fyll muffinsformarna till ca hälften och grädda i 175 gr i ca 17-23 min.


Dulche de leche frosting

2 dl Dulche de leche (kola som du får genom att koka en burk kondenserad mjölk, se nedanför receptet för beskrivning hur man gör)
4,5 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150 g Philadelphiaost
1 tsk mjölk eller grädde

Blanda dulche de leche, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost med en slev in en bunke.
Tillsätt mjölk eller grädde och rör om till en slät frosting.
Ställ in i kylen i ca en halvtimme innan du spritsar eller brer dina cupcakes, inte för mycket dock då frostingen flyter ut en aning.


Hur man gör dulche de leche:

Dra bort pappret från en burk kondenserad mjölk.
Koka burken i en kastrull i 3 timmar för att få samma konsistens som på bilden nedan. Vill du ha den lösare, som kolasås till t ex glass, koka den i ca 1 timme.
Alltså ju längre du kokar den, desto tjockare konsistens får du på kolan.
Låt sedan den varma burken stå och kallna i rumstemperatur. gärna över natten innan du använder den.

 
Lycka till :)
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar