söndag 14 april 2013

Banankaka med nutella och mörk choklad

I helgen bakade jag en mjuk kaka som jag bakat flitigt den senaste tiden. Den är grymt god och definitivt en ny favorit på fikabordet!
Det är lite av en pimpad banankaka kan man säga, klassisk smak av banankaka möter kletig nutella och mörka chokladbitar.
Låter frestande, eller hur?

Receptet har jag hittat här, men jag har gjort några små ändringar.



 


Banankaka med nutella och mörk choklad

2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
100 g smält smör
4 msk mjölk
2 mogna mosade bananer
ca 50 g grovt hackad mörk choklad
1 dl nutella

Vispa ägg och socker.
Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och bikarbonat i en annan bunke.
Häll i mjölk i kastrullen med det smälta smöret.
Varva ner mjölkblandningen och mjölblandningen i äggvispet.
Tillsätt sedan de mosade bananerna.
Blanda till sist ner hackad mörk choklad och nutella i smeten, men rör inte om för mycket. Då blir det kletigare och godare i den färdiggräddade kakan ;).
Häll smeten i en smord och bröad form på ca 20 cm.
Grädda i 175 gr i ca 45 min, gör ett stickprov för att kolla så kakan är torr.

 
Har ni inte bakat denna kakan tidigare, rekommenderar jag verkligen er att prova.
Ni kommer inte bli besvikna!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar