lördag 23 mars 2013

Rosa "prinsessig" 1-årstårta

Hela den här veckan har jag ägnat min lediga tid åt min favoritsyssla, bakning och dekorering.. Eftersom jag har fått äran att baka till lilla Lexies 1 års-firande.
Hennes mamma ville att tårtan skulle vara rosa med färgade tårtbottnar och prydas med krona och rosett. Då hon gillade tårtan som jag bakat till min yngste son, Cornelis, blev den inspirationen till denna tårtan, dock av väldigt mycket flickigare karaktär ;).
Jag gjorde mitt bästa för att uppfylla önskemålen och blev nöjd med resultatet.

Tårtan består av syrénlila vaniljbottnar, fyllda med hallon- och mascarponekräm och glasskräm. Den är spacklad med hallonsmörkräm och täckt med marsipan och sugarpaste.
Dekorationerna är gjorda av gumpaste, glitterströssel, sockerkulor och ett gammelrosa sidenband.
Här kommer en massa bilder!



 
Jag fullkomligt älskar lace molds formar så man kan göra spetsmönster i sugarpasten.
Det är så himla fint att använda som tårtdekorering!
Det blir till att inhandla några fler snart tror jag.. 



 
Förutom tårtan ville Lexies mamma även ha stora cupcakes.
Dessa är chokladcupcakes fyllda med vita chokladbitar och hallon, toppad med nutellafrosting.
Recept på dem hittar du här.





 Må så gott!
Kram Angelica


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar