måndag 10 december 2012

Macarons

Idag lägger jag upp ett recept som jag använder mig av när jag bakar detta underbara lilla bakverk som smälter i munnen, väldigt söta men det är det värt ;)!
Jag har provat några olika recept på macarons, men detta är helt klart det bästa. Dom är lite pilliga att baka, men är man bara noggrann och håller sig slaviskt till receptet så ska det nog gå bra. Receptet hittade jag hos Sockerrus.

Man behöver en köksvåg, termometer och mandelkvarn eller mixer när man bakar efter detta receptet.


Ger ca 35 dubbla kakor


Skål 1

60 g äggvita (ca 2st)
35 g socker

Sockerlag

150g socker
50 g vatten

Skål 2

150 g fint malen mandel (+ lite extra då man inte får med allt när man maler)
150 g florsocker
60 g äggvita (ca 2 st)
ev. några droppar essens
ev. några droppar karamell/pastafärg


Dag 1

Häll äggvitan i två glas (ett för skål 1 och ett för skål 2) och låt stå i rumstemperatur över natten. Skålla mandeln och låt den också torka i rumstemperatur över natten.


Dag 2

Skål 1: Vispa äggvitorna fluffigt och toppigt i en bunke, häll sedan i sockret , lite i taget medan du vispar.

Sockerlag: Häll i vatten och socker i en kastrull och koka upp till 118 gr, ta av från plattan direkt och häll det i skål 1 medan du vispar på medelhastighet med elvisp/maskin. Smeten ska vara kall när du är färdig, det tar ca 10-15 min.

Skål 2: Mal mandeln och sila ner 150 g i en bunke. Sila även ner florsockret och blanda väl med gaffel, se till att det inte är några klumpar. Tillsätt äggvitorna, essens och färg och blanda väl.

Vänd sedan ner skål 1 i skål 2 och rör om försiktigt. Smeten ska vara trögflytande så rör inte för mycket.

Klä plåtar med bakplåtspapper och spritsa ut små runda kakor till en 5-kronas storlek.
Låt dem stå i minst 30 min, blir de toppiga efter det så slå plåten i bänken några gånger.
Grädda på 160 gr i 10-15 min, se till att de inte bränns i kanterna.
Jag har min ugn på 150 gr när jag gräddar, så försök hitta ett bra gradantal till din ugn då det är olika från ugn till ugn..

Ta bort bakplåtspappret från plåten och låt kakorna svalna innan du försiktigt tar av dem från pappret.
Fyll dem med valfri fyllning.

Här har jag fyllt mina med nutella och vit chokladganache.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar