söndag 9 november 2014

Tropisk och gudagod pannacotta

Som ingen säkert missat så är det ju fars dag idag och det har vi firat här hemma med att bara vara hemma och mysa hela dagen. Välbehövligt, då jag har jobbat intensivt i ca två veckor eftersom jag har börjat på nytt jobb (som jag nämnde i förra inlägget) och då jobbat både på det gamla och nya samtidigt. 
Men jag har i alla fall gjort någonting idag.. en god middag bestående av en mustig köttgryta och fräsch dessert att runda av med :).
Desserten är så otroligt god, så receptet är värt att läggas upp här tycker jag.
Det är en pannacotta i två lager bestående av passionsfruktspannacotta i botten, vit chokladpannacotta i mitten och en superfräsch tropisk salsa på toppen! Denna enkla men ganska tidskrävande godsak går helt klart in i listan över mina favoritdesserter!

Man kan helt klart dela upp dom och äta dom var för sig om man tycker det är krångligt att göra så många olika moment på en gång.. T ex är salsan fantastiskt god till en (eller två...) klick vaniljglass.

Här kommer recepten!



 Passionsfruktspannacotta 

Räcker till ca 10 st

4 st gelatinblad eller 2 tsk gelatinpulver
5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
0,5 dl strösocker
3 dl passionsfruktsjuice (jag använde den i tetrapak från Rubicon)
3 st urgröpta passionsfrukter

Blötlägg gelatinblad i kallt vatten i minst 5 min alt. blanda gelatinpulver med 2 msk kallt vatten i minst 5 min.
Koka upp vispgrädde, vaniljstång (frön och stång), strösocker, passionsfruktsjuice och köttet från frukten.
Ta kastrullen från plattan och lägg i geltinblad eller gelatinpulverblandningen.
Sila genom en finmaskig sil, häll upp i dessertglasen och låt stelna i minst 4 timmar.





Vit chokladpannacotta

Räcker till ca 10 st

3 st gelatinblad eller 1,5 tsk gelatinpulver
5 dl vispgrädde
5 msk mjölk
1 st vaniljstång
250 g hackad vit choklad

Blötlägg gelatinblad i kallt vatten i minst 5 min alt. blanda gelatinpulver med 2 msk kallt vatten i minst 5 min.
Koka upp vispgrädde, mjölk och vaniljstång (frön och stång).
Ta kastrullen från plattan, ta upp vaniljstången och lägg i hackad vit choklad och geletinblad/gelatinpulverblandningen och låt dem smälta tills blandningen är slät.
Häll upp i dessertglasen med den stelnade (viktigt att den stelnat ordentligt!) passionsfruktspannacottan.
Låt stelna i kylen i minst 4 timmar.





Tropisk salsa

Räcker till ca 12 st dessertglas i normal storlek

1 st ananas
3 st passionsfrukter
3 st lime
0,5 st kruka mynta
1,5 dl rårörsocker

Blanda finhackad ananas, köttet från passionsfrukter, limeskal, finhackad mynta och rårörsocker i en bunke och låt stå och dra till sig en stund i kylen.
Fördela salsan över den stelnade pannacottan.


Avnjut och dröm dig bort till ett varmt och tropiskt land!
Ha det underbart!
Kramkram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar