tisdag 5 mars 2013

Gluten- och laktosfri hallonmoussetårta med kladdkaksbotten

I helgen var jag inbjuden till en otroligt rolig och utvecklande kurs där jag lärde mig mycket om mig själv och mitt sinne. Kursen handlade om att utveckla och förstå sitt mediala sinne, vilket blev ett slags uppvaknande för mig, känner mig som om jag blivit född på nytt ;). Även om jag egentligen redan vetat om förmågan men inte vågat lita på det..
Nu är det bara för mig att öva, öva och öva så att jag kan få hjälpa människor som vill ha min hjälp i framtiden! 

Hur som helst så fick jag i uppdrag att baka till fikat som hölls i kursen.
Det fanns både gluten- och laktosallergiker bland kursdeltagarna så jag bestämde mig för att göra något som alla kunde äta. Ett av resultatet blev denna hallonmoussetårta med kladdkaksbotten, som till min glädje blev väldigt god och uppskattad :)!

Tårtan går även bra att baka med vanligt mjöl och vanliga mejeriprodukter. Men är precis lika god med allergivänliga altenativ.
Man kan också frysa ner den och låta den tina i ca 5 timmar innan den serveras.



Gluten- och laktosfri kladdkaka (receptet är hämtat från allergimat.se)

2 ägg
2,5 dl socker
1,5 dl Semper glutenfri mjölmix
4 msk kakao
100 g laktosfritt smör

Smält smöret.
Rör ihop ägg och socker.
Sikta i mjölmix och kakao och blanda runt ordentligt.
Häll i det smälta smöret och blanda runt igen till en jämn smet.
Häll smeten i en smord springform (jag använde en på 20 cm, men det går bra med större) med bakplåtspapper i botten.
Grädda i 150 gr i ca 30 min.
Låt svalna helt innan du häller på moussen.


Gluten- och laktosfri hallonmousse (receptet är hämtat från alltommat.se)

500 g frusna hallon
5 gelantinblad
1 äggvita
1,5 dl socker (1dl + 0,5 dl)
2 dl laktosfri vispgrädde
1 lime, skal och saft

Tina bären och passera dem genom en finmaskig sil.
Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten.
Vispa ägget och tillsätt 1 dl av sockret lite i taget under vispningen.
Vispa grädden hård.
Blanda ihop limeskal + saft, resten av sockret och det mesta av hallonpurén (spara lite).
Häll blandningen i äggvitan.
Smält gelantinbladen på svag värme i en kastrull och häll i det i den resterande hallonpurén, blanda runt det noga.
Häll sedan i purén i en fin stråle i äggviteblandningen samtidigt som du rör om.
Vänd ner grädden försiktigt och med luftiga tag till en jämn smet.
Häll moussen över kladdkaksbottnen som fortfarande ligger kvar i springformen.
Skaka lite på formen så att moussen fördelar sig jämnt.
Ställ i kylen i några timmar, gärna över natten.
Skär runt kanterna, lossa sidorna, garnera, servera och njuut!!



Tror jag ska baka den snart igen, den blev verkligen frisk och god :D
Kram Angelica
 

3 kommentarer:

  1. Hej! till hur många personer räcker tårtan till?


    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Den räcker till ca 12-15 personer (om man använder en form på 20 cm).
      Lycka till! :)

      Mvh Angelica

      Radera
  2. En fantastiskt fin och god tårta! Jag har provat den! Två frågor:
    - Hur gör du med bakplåtspappret i botten? Jag hade svårt för att få bort det...
    - Om du fryser in den, har du kvar den i formen då? Jag skulle behöva göra flera tårtor till ett kalas. Kanske måste låna ihop formar...

    SvaraRadera