onsdag 19 december 2012

Chokladganache

Här är ett inlägg för dig som älskar choklad!

Chokladganache är otroligt användbart på många olika sätt när man sysslar med bakverksmakeri. Man kan spackla en tårta, spritsa cupcakes, ha det som fyllning i tårtor och i andra olika bakverk m m.
Väldigt flexibelt med andra ord! Och ruskigt gott!

Chokladganache kan man gör på alla sorters choklad, mörk, ljus och vit.
Det finns även en del olika metoder att göra det på, jag har provat mig fram och hittat ett sätt som passar mig bra. Hur som helst så är det busenkelt!
Receptet har jag hittat hos Bakglädje. Men jag har gjort någon liten ändring.


Chokladganache

100 g mörk (150 g för ljus eller vit choklad)
1,5 dl grädde

Smält chokladen över vattenbad.
Tillsätt grädden lite i taget medan du rör om.
Låt ganachen svalna innan du använder den.
Vill du ha en tjockare konsistens på den (om du till exempel ska spritsa den),så sätt in den i kylen en stund.
Tycker du fortfarande att den är för lös, låt den stå i kylen en stund till tills den är helt kyld och vispa sedan upp den med elvisp, då blir den fluffigare.


Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Räcker det till en 24 cm tårta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag skulle också vilja veta hur mycket den räcker till! Testade du den?

      Radera