torsdag 3 oktober 2013

Eclairer

Bonsoir chers lecteurs!
Känner mig lite fransk idag så det blir ett franskinspirerat inlägg ;). 
När jag gick hotell- och restaurangprogrammet i gymnasiet fick jag lära mig att baka de franska delikata bakverken eclairer, och jag minns att det var ett sånt väldigt ståhej bland lärarna om hur svårt det var att baka dom. Jag minns att man var skitnervös, men jag minns inte om det faktiskt var så svårt som det utlovades att vara.
Så jag bestämde mig för att prova igen häromdagen. 
Jag minns t ex att man ABSOLUT inte fick öppna ugnen under gräddningen... vilket jag gjorde flera gånger (då min ugn är i desperat behov av rengöring, så man knappt ser igenom rutan...).

O helt ärligt, så himla svårt var det ju faktiskt inte! Följer man bara receptet noga så är det piece of cake :).
Bortsett från att jag kunde spritsat kakorna lite snyggare, så är jag mycket nöjd med resultatet.
Jag fyllde några med ljuvlig chokladkräm och några med utsökt hallontryffel.
Grymt goda blev dom!

Receptet på eclairerna tillsammans med chokladkrämen hittar du i Roy Fares första bakbok "Sweet", har du inte den rekommenderar jag dig att köpa den!
Hallontryffel är mitt eget påhitt och recept på det finner du här.



Eclairerna med hallontryffel har jag toppat med hallonsås och florsocker...


och chokladeclairerna är ringlade med smält mörk choklad och även de är toppade med florosocker.



Ha det underbart!
Kram Angelica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar