måndag 23 september 2013

Glutenfri banankaka med cream cheese frosting

För några veckor sedan fyllde familjens minsting 2 år och jag valde då att göra födelsedagstårtan helt glutenfri så alla gäster kunde äta den.
Jag tog även tillfälle i akt att prova en ny teknik jag lärt mig vad gäller dekoreringen, att handmåla på tårtan.. eller i alla fall på dekorationen i det här fallet..

Tårtan består av en glutenfri banankaka av det lite grövre slaget, skivade bananer och en smarrig cream cheese frosting som ni hittar här
(Jag dubblade receptet till den här tårtan)
Riktigt god tårtbotten med mycket smak!

Det är dock en fördel att göra en crumbcoat på tårtan innan den sista spacklingen görs, då denna bottnen smular väldigt mycket.. det hann jag inte med, som synes på resultatet..

För er som inte vet hur man gör en crumbcoat:
Fyll din tårta med fyllningen, spackla med frostingen som vanligt men med ett tunt lager.
Ställ sedan in tårtan i kylen en stund tills frostingen hårdnat.
Ta ut den och spackla sista lagret!
Genom att göra en crumbcoat på tårtan innan sista "touchen", slipper man få "fula" smulor i frostingen som annars skulle synas igenom den fina spacklade tårtan.



Glutenfri banakaka (receptet är hämtat från Glutenfritt är faktiskt gott!)

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl glutenfri grov mjölmix (ex. Finax el. Semper)
1 tsk bapulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 st mogna bananer
0,5 dl kallt kaffe

Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel i en bunke eller plastpåse.
Vänd ner mjölblandningen i smörvispet och rör om.
Mosa bananerna.
Tillsätt bananmoset och kaffet i smeten och blanda runt ordentligt.
Häll smeten i en smord springform på 24 cm.
Grädda på 175 gr i ca 1 timme.
Låt kakan svalna.
Skär i lager, fyll och spackla!


 Tårtan i sig blev ganska simpel och kanske inte en speciellt "barnslig" tårta. Men dekorationen, som jag blev väldigt nöjd med, fick tala för sig själv. Riktigt rolig teknik och nästa gång ska jag måla en hel tårta ;).
 
Ha det gott!
Kramkram
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar