fredag 2 augusti 2013

Kladdkaka med ljuvlig sticky bourbon caramel sauce

Som de allra flesta bakintresserade (och icke bakintresserade för den delen) människor har jag bakat kladdkaka ända sedan jag lärde mig hur man använder en ugn. Jag tror att det är extra gott för att man blir lite nostalgisk varje gång man tar en tugga av denna härligt kladdiga skapelse. Receptet jag bjuder på idag är det första jag bakat efter och också det allra bästa enligt mig, den blir helt enkelt perfekt i både chokladsmak och konsistens.

För att göra den lite extra god och lyxig, så har jag gjort en extremt(!) god och kletig choklad-kolasås med bourbon i. 
Receptet på såsen har jag fått från en kokbok som min kära lillasyster köpt hem, kokboken från den välkända restaurangen "Pitt Cue" som finns i Soho i London. Hon är helt såld på stället! Jag har dock inte ätit där ännu, men kommer definitivt göra det nästa gång jag är där. Recepten är helt galet goda!



Kladdkaka

4 dl socker
3 ägg
6 msk kakao
2,5 dl mjöl
2,25 tsk vaniljsocker
175 g smält smör

Blanda ihop alla ingredienser och häll smeten i en smord springform på 24 cm.
Grädda i 150 gr i ca 45 min.




Sticky bourbon caramel sauce

Det blir väldigt mycket sås, så det går utmärkt att halvera satsen.

100 g choklad (mörk el. ljus)
250 g osaltat smör
250 g ljust muscovadosocker
2,5 dl grädde
0,75 tsk havssalt
0,75 dl bourbon

Lägg choklad, smör och muscovadosocker i en kastrull och värm på medelvärme tills allt har smält ihop. Vill man ha den lite tjockare och kletigare låter man den vara på plattan lite längre medan man rör om ständigt. 
Ta av kastrullen från plattan och vispa ner grädde, havssalt och bourbon.
Låt svalna och servera med kladdkakan och lättvispad grädde!

Helt magisk till dessert eller fika!
Kramkram
 

2 kommentarer: